Vielse

Bryllup kan fejres i Jakobskirken i sydbyen, i Gl. Vor Frue kirke i bymidten eller under åben himmel på et egnet sted i nærheden. Præsterne i Jakobskirken lytter gerne til brudeparrets ønsker og kommer med rådgivning. Præsterne vier også gerne par af samme køn.
I kirkerummet får man meget foræret: det smukke rum, orglet med en dygtig kirkemusiker, og gode lydforhold så alle kan høre. Hvis vielsen skal finde sted i fri luft, kan det også blive meget stemningsfuldt. I det fri skal parret tænke på en del praktiske ting som musik, fællessang, bord og stole - og mulighed for overdækning, hvis det bliver dårligt vejr på dagen.

Før en kirkelig vielse skal parret udfylde en ægteskabserklæring på borger.dk. Borgerservice udfærdiger derpå en prøvelsesattest, som dokumenterer at der ikke er juridiske hindringer for at parret gifter sig. Vær opmærksom på, at en prøvelsesattest ikke må være mere end fire måneder gammel på vielsesdagen.

Prøvelsesattesten skal indsendes til kordegnekontoret sammen med navn og adresse på to vidner. Dato for vielsen aftales med kordegnen, og samtidig formidler kordegnen kontakt til den præst, der skal foretage vielsen.

Book dit bryllup på Jakobskirkens kirkekontor.

Få inspiration på Facebook til, hvordan et kirkebryllup kan foregå.

Jakobskirken - Gl. Vor Frue Kirke - i fri luft?

Vielse i Jakobskirken Vielse i Gammel Vor Frue Kirke

Par, som bor i Roskilde Søndre sogn, har mulighed for at fejre bryllup både i Jakobskirkens smukke, moderne kirkerum i sydbyen og i den klassiske Gl. Vor Frue kirke, omgivet af kirkegårdens maleriske stemning, i centrum af Roskilde. Præsten vil også godt medvirke, når vielsen skal foregå i fri luft på et naturskønt sted, blot det ligger i en rimelig afstand fra Roskilde.

I Jakobskirken kan brudeparret benytte den smukke sal ved siden af til reception i op til 2 timer efter vielsen. Kontakt kirkekontoret for at høre nærmere om booking, lejeudgift og hvordan receptionen kan tilrettelægges.

Bryllupper fejres oftest om lørdagen. Eventuel anden ugedag kan aftales med kordegnen.
Et stykke tid inden vielsen finder en samtale sted mellem brudepar og præst. Her aftales salmer, vielsesritualet gennemgås og andre praktiske ting forklares, ud fra brudeparrets spørgsmål.