Kunstudvalg

Tidl. biskop Peter Fischer-Møller fordybet i samtale med Helle Hove, en af kunstnerne bag 'Stjernevinge', ved indvielsen 1. søndag i advent 2022

Kunstudvalget blev nedsat af menighedsrådet i 2014, fordi der fra børnefamilieudvalget var kommet en god idé om at lave en udsmykning i kirkerummet, som interagerer med de familier som får døbt deres børn i Jakobskirken.

Kunstudvalget har siden fået rådgivning fra konsulenterne i Akademirådets udvalg for kirkekunst. Udvalget har udarbejdet en projektbeskrivelse og udviklet på idéen med en udsmykning på bagvæggen i kirkerummet, et mønster eller et netværk som børnefamilierne skaber med på, når barnet eller en ung konfirmand bliver døbt. Noget som familien senere kan vende tilbage til, så det på den måde styrker relationen mellem barnet/teenageren og Jakobskirken, og visuelt udtrykker den samhørighed med Gud og andre mennesker, som vi indgår i når vi er døbt.

I 2016 udvalgte kunstudvalget to lokale kunstnere, som er vant til at arbejde sammen om interaktive kunstprojekter der inddrager publikum. De forener høj æstetisk kvalitet med en legende tilgang til utraditionelle materialer og en glæde ved mønstre som kunstnerisk udtryk. Kunstnerne Helle Hove og Iben Brøndum, Roskilde, påtog sig med stor begejstring opgaven at udarbejde et skitseprojekt.

Skitseprojektet til ny dåbsudsmykning blev afleveret til menighedsrådet i februar 2017, og menighedsrådet besluttede at arbejde for at virkeliggøre det. I juni 2017 gav biskoppen sin tilladelse til opsætning af den nye kirkekunst i rummet.

Fundraising har taget flere år. Kunstværket kunne endelig virkeliggøres i 2022 og 'Stjernevinge' blev indviet 1. søndag i advent.

Læs mere om idéen med kunstværket her.

Præsentation af kunstnerne

Helle Hove: Uddannet i keramik og stedsspecifikke projekter på Kunsthåndværkerskolen i Kolding og Danmarks Designskole i 1996. Tog afgang med et skitseforslag til udsmykning af en viadukt. Udsmykningen blev realiseret få år efter og Helle har siden udført en lang række permanente udsmykninger og dialogprojekter. www.hellehove.dk

Iben Brøndum: Uddannet tekstilkunstner på Skolen for Brugskunst i 1984. Mange års arbejde med udvikling af mønstre, har ført til udsmykninger, unikaarbejder på tekstil og papir, design for bl.a. Kvadrat og de seneste 15 år freelance mønsterdesign for firmaet Epice.  www.ibenbroendum.dk

Kunstudvalgets medlemmer